Cadru antrenamente functionale

Antrenament functional = rezultate majore

Corpul tau va avea parte de o experienta care schimba felul in care te vei modela de acum inainte. Salile de sport din toata lumea prefera sa schimbe aparatele clasice cu altele moderne pentru rezultate mai rapide in antrenamente cardio sau de forta. Invata cum sa detii puterea cand vine vorba despre antrenamentul tau.

Fa o schimbare!

Ce vezi cand te gandesti la o sala dotata cu aparate de ultima ora? Un laborator in stilul Olimpiadelor cu aparate de domeniul fictiunii concepute de inginerii NASA?
Mai degraba la o camera antifonata cu sfori, mingi medicinale si cutii unde aparatele de forta cu care ai crescut au fost complet inlocuite. Salile de sport au trecut printr-un moment minimalist si au preluat controlul in antrenamentul tau. Vechea moda in care treceai de la un aparat la altul de forta s-a transformat recent in antrenament de ridicari si fandari fara antrenor care dau un tonus si un plus de putere intr-un timp mai scurt.

Partea cea mai buna: este mai usor ca oricand sa ai parte de un antrenament functional inovator specific salilor de elita, chiar daca nu apartii unui astfel de club. Iata de ce.

Cuvantul cu F – „functional”

,,Daca intrai intr-unul din cluburile noastre acum 10 ani, nu vedeai nicaieri vreun echipament de fitness functional sau vreo selectie mai larga de echipament de rezistenta fixe.” Spune David Harris, vice presedintele pe parte de antrenament personal la Equinox, lant cu 67 de cluburi in Statele Unite. Daca faci un tur al salilor de fitness, vei observa zona cu aparate de forta cu greutati suprapuse, toate fiind destinate zonelor izolate de muschi, cu manere rigide, care confera, prin urmare o traiectorie identica. Acest lucru le face raspunzatoare pentru popularitatea tot mai scazuta a aparatelor cu traiectorie fixa, desi exista si alte modalitati de a le face mai functionale. Niciunul dintre aceste aparate nu este folosit.

Zonele deschise sunt pline de barbati si femei care trag de haltere si totul este foarte animat. O tanara de vreo 20 de ani sare pe o cutie pliometrica, numarand repetarile, altcineva ridica o greutate ViPR (prescurtare pentru vitalitate, performanta si remodelare) – un trunchi de cauciuc care seamana cu o toba de esapament.

“In ultimii cativa ani, am alocat 10-15% din suprafata salilor noastre, fitnessului functional”, explica Harry. Practic, acest lucru inseamna ca 30 de aparate clasice au fost inlocuite cu 8 pana la 14 aparate cel mult. “Exista un singur aparat pentru fiecare grupa de muschi: o presa pentru piept, o presa pentru umeri, o presa pentru picioare si tot asa”, adauga acesta.

De ce aceasta schimbare radicala?

In ultimii cinci ani, moda fitnessului functional a devenit foarte populara schimband infatisarea salilor de sport. Antrenamentul de forta a evoluat mult de la miscarea pentru o grupa de muschi odata, dupa modelul aparatelor cu traiectorie fixa, la introducerea miscarilor functionale – adica acelea care solicita toate grupele de muschi, la fel ca in activitatile de zi cu zi. Scapand de aceste aparate de forta depasite, vei avea un imbold catre miscare. Cu alte cuvinte, in loc sa stai la presa pentru picioare, mai bine faci genuflexiuni. (Nu am uitat nici de aparatele cardio).

Ca reactie, salile de antrenament au adus si modele cu traiectorie fixa care pot fi folosite la mai multe tipuri de exercitii. Avand o traiectorie mai variata a ridicarii, noile aparate de greutate solicita mai multa musculatura la fiecare repetare pentru echilibrare si sustinere.  Iar tonifierea mai multor fibre musculare presupune rezultate mai rapide.

Chiar daca adori aparatul aductor de picioare (cel cu sezut in care partile inferioare ale coapselor intra in contact), zilele lui sunt numarate. ,,Exista indicatori ca unii operatori de sali de sport comanda mai putine aparate traditionale cu traiectorie fixa, optand in schimb pentru  aparatele cu cablu si cele de catarat” spune kinetologul Paul Juris, director executiv la Institutul de Cercetare Cybex. ,,Recent am avut o persoana care voia sa isi deschida o sala in care nu voia niciun aparat cu traiectorie fixa.”

Lantul de sali Life Time are spre exemplu 113 cluburi in Statele Unite.  In 2012, compania a acceptat provocarea ,,In cele mai multe dintre cluburile noastre am folosit zonele spatioase cu echipament de greutati ca un nou spatiu in care am introdus aparate specifice trainingului functional, spune Jason Stella, director in educatie la Time Life Training. Aparatele cu traiectorie fixa sunt pozitionate pe margini pentru a pune in centrul atentiei aparatele asemnatoare unor tunuri mari metalice decorate cu suspensii TRX.

In mod asemanator, Town Sports International – detinatorul cluburilor sportive din Boston, Philadelphia, New York si Washington – este ferm convins ca trendul fitnessului functional este unul de durata, lucru pentru care a extins aproape fiecare dintre cele 164 de cluburi cu peste 70 de metri patrati (denumita zona UFX).

Daca clubul tau nu are inca nevoie de un nou design, probabil ca va avea in curand, spun expertii. ,,Cred ca acest trend nu va fi unul trecator, iar peste cinci ani acesta va deveni o normalitate” prevede Jay Wright, antrenor si proprietar la Wright Fit, o companie din New York care creeaza design de ultima ora pentru sali de sport; in cele 40 de cluburi pe care acesta le-a conceput din 2007 incoace, Wright spune ca a instalat cel putin un tip de aparat cu traiectorie fixa – pentru muschii femurali. ,,La inceput, aproximativ 25% din clientii intrebau “unde sunt aparatele de forta?” si nu erau multumiti de acest lucru. Acum lucrurile stau altfel. Tuturor le surade antrenamentul functional. E ca trecerea de la casete cu opt melodii la Spotify.”

Moft sau fitness?

Hai sa o spunem pe cea dreapta – nu toate exercitiile sunt fondate pe stiinta si nu toate trec testul timpului. Dar chiar si asa, cercetarile facute pe exercitiile care implica toate grupele de muschi fac dificila excluderea acestui tip de miscare.

Un studiu de reper din 2008 aparut in Journal of Strength and Conditioning Research a aratat ca antrenamentul cu aparate cu traiectorie variata pe cablu da rezultate cu 58% mai bune in ce priveste forta, decat cele care au miscari asemanatoare pe aparatele cu traiectorie fixa. Subiectii care au folosit aparatele cu cablu au observat tototdata si o imbunatatire a echilibrului. Vestea buna pentru cei care nu merg la sala este ca poti taia cablul de tot. Antrenamentul pe baza exercitiilor de tonifiere fara aparat da rezultate asemanatoare, potrivit expertilor.

,,Exact ca in cazul aparatelor cu cablu, echipamentul functional de forta precum cel cu greutati libere si greutatile cu inel te fac sa te misti in toate directiile, lucru pentru care corpul trebuie sa lucreze atat muschii principali cat si pe cei de stabilizare astfel incat ridicarile sa poata fi executate”, explica William J Kraemer, profesor doctor in medicina in cadrul Departamentului de kinetologie de la Universitatea din Connecticut, responsabil pentru mai multe studii cu privire la antrenamentul de forta. „Este o miscare mai complexa decat antrenamentul pe traiectorie fixa, care necesita mai multa coordonare, solicita mai multe parti ale corpului si mai multa forta psihica pentru a face fata la un asemenea efort.”

Pe de alta parte, sistemul acestor aparate necesita cunostinte din partea utilizatorului. Iar daca nu intelegi ceea ce faci, risti sa te accidentezi. „Tot ceea ce solicita mai multe parti ale corpului si include mai multe elemente de dinamica, ca in cazul antrenamentului cu franghii sau balansarii greutatii cu inele, te pot pune intr-un pericol mare daca nu ai o tehnica bine insusita” spune Juris.

Cea mai eficienta cale este sa iti imbunatatesti abilitatile intr-o grupa mica sau sa investesti intr-un curs cu un profesionist care sa te invete antrenamentul cu sfori, lupte sau altele.

Intre timp, aparatele de forta alese pe spranceana pe o perioada mai lunga servesc ca ghid pentru un aspect placut. “Te ajuta sa inveti miscarea folosind tehnica inainte sa treci la greutati libere”, spune Jessica Matthews, asistent universitar la Miramar College. In plus, nu sunt neaparat rele atat timp cat nu este un singur tip de aparat pe care il folosesti. “Greseala consta in dedicarea exclusiva catre acest gen de aparate.” Spune Kraemer.

In concluzie: daca aparatele de forta cu traiectorie fixa sunt esenta antrenamentului tau, schimba-l – tractiuni, greutati libere, cu cablu – daca vrei sa vezi in sfarsit rezultate!

2 raspunsuri

Urmăritori & Pingbacks

  1. […] acelasi lucru si sa te astepti la rezultate diferite” spune o vorba care se aplica si in cazul antrenamentelor fitness. In timp, muschii se adapteaza la un program repetitiv, iar o schimbare in antrenamente iti poate […]

  2. […] Performance Trainer pentru a ii ajuta pe sportivii din sala ta sa isi depaseasca limitele prin antrenamente incendiare de rezistenta si cardio. Doar S-Drive iti ofera experienta multipla si realista a […]

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *